Transakcje dotyczące nieruchomości są skomplikowanym i czasochłonnym procesem, który wymaga od strony sprzedającej i kupującej znajomości między innymi aspektów prawnych. W artykule przyjrzymy się najważniejszym kwestiom związanym z transakcją zakupu lub sprzedaży nieruchomości. Podpowiemy, na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć ewentualnych problemów prawnych i finansowych. 

Weryfikacja stanu prawnego i technicznego nieruchomości 

Konieczne jest dokładne sprawdzenie stanu prawnego i technicznego wraz z potwierdzeniem, że sprzedający ma pełne prawo do zbycia nieruchomości. W tym celu właściciel musi przedłożyć odpowiednie dokumenty, m.in.:

  • akt notarialny nabycia nieruchomości,
  • zaświadczenie ze spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych,
  • zaświadczenie o wymeldowaniu lub zameldowaniu lokatorów,
  • aktualny odpis z księgi wieczystej,
  • w przypadku nieruchomości obciążonych hipoteką: dokument pochodzący najczęściej z banku potwierdzający spłatę kredytu hipotecznego lub informujący o wysokości pozostałego zadłużenia. 

Wszystkie wymienione dokumenty powinny być przedstawione najpóźniej na etapie podpisywania umowy przedwstępnej. Uwaga! W przypadku nieuregulowanego stanu prawnego nieruchomości, transakcja zakupu lub sprzedaży nie może się odbyć. Wszelkie braki i niejasności spowodują więc dodatkowe opóźnienia, a nawet mogą doprowadzić do rezygnacji z zakupu. 

Ryzyka związane z zakupem lub sprzedażą nieruchomości

Z zakupem nieruchomości wiąże się wiele ryzyk prawnych i finansowych, z których należy zdawać sobie sprawę, zanim podpisze się umowę:

  • ryzyko braku skutecznego nabycia prawa własności / ryzyko braku otrzymania ceny sprzedaży,
  • ryzyko opóźnienia w przekazaniu nieruchomości / ryzyko opóźnienia w otrzymaniu ceny,
  • ryzyko wad prawnych nieruchomości / ryzyko ponoszenia odpowiedzialności za wady prawne po sprzedaży nieruchomości,
  • ryzyko nabycia nieruchomości obciążonej np. hipoteką,
  • ryzyko związane z wadami nieruchomości (fizycznymi).

Powyższe ryzyka mogą skutkować poważnymi konsekwencjami, wobec czego warto być ich świadomym. Niekiedy w ferworze negocjacji ceny lub skupianiu się na praktycznych walorach nieruchomości aspekty prawne transakcji schodzą na dalszy plan, czego należy unikać. 

Umowa sprzedaży nieruchomości 

W przypadku podpisywania umowy sprzedaży nieruchomości konieczne jest zachowanie formy aktu notarialnego. Tutaj kluczową rolę odgrywa notariusz, który odpowiada za sporządzenie dokumentu zgodnie z obowiązującymi przepisami. Obie strony powinny otrzymać umowę notarialną z odpowiednim wyprzedzeniem, aby sprawdzić poprawność danych osobowych i móc zapoznać ze poszczególnymi postanowieniami. Na tym etapie można skorzystać z doradztwa prawnego w celu weryfikacji umowy i wprowadzenia dodatkowych zapisów zabezpieczających interesy sprzedającego lub kupującego.

Jakie punkty powinny znaleźć się w umowie?

  • szczegółowy opis nieruchomości (metraż, kondygnacja, lokalizacja),
  • ustalona cena sprzedaży (wraz z informacją o wpłaconych zaliczkach i zadatkach),
  • termin i forma płatności (przelew, gotówka),
  • termin przekazania nieruchomości (oddanie kluczy, spisanie protokołu zdawczo-odbiorczego),
  • warunki odpowiedzialności za wady nieruchomości (m.in. wady ukryte, ochrona przed awariami wynikającymi z błędów wykonawczych, okres ponoszenia odpowiedzialności).

Podatki i opłaty

Transakcja zakupu lub sprzedaży nieruchomości wiąże się z koniecznością zapłaty podatków i uiszczenia stosownych opłat. Taki obowiązek dotyczy zarówno strony sprzedającej, jak i kupującej. To ważne, aby pokryć wszystkie wymagane koszty w ustalonych terminach, unikając równocześnie problemów urzędowych i finansowych. 

Koszty ponoszone przez sprzedawcę to najczęściej podatek dochodowy od sprzedaży nieruchomości w wysokości 19% oraz opłata za wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Z kolei na kupującym ciąży obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 2% dla nieruchomości pochodzących z rynku wtórnego i pokrycia wszystkich kosztów notarialnych i sądowych. Zakup nieruchomości z rynku pierwotnego zwalnia z obowiązku płacenia podatku PCC. 

Podsumowanie

Każda transakcja dot. nieruchomości jest złożonym procesem, który wymaga odpowiedniego przygotowania prawnego. Tego rodzaju czynności są niezwykle stresujące oraz często budzą obawy i wątpliwości zarówno po stronie kupującej, jak i sprzedającej. Z uwagi na wartość transakcji opłaca się dopilnować aspektów prawnych, aby zminimalizować ryzyka i ograniczyć swą potencjalną odpowiedzialność. Nie musisz jednak działać samodzielnie. Kancelaria Adwokacka adw. Paweł Sanak świadczy usługi doradcze z zakresu prawa obrotu nieruchomościami. Sprawdź szczegóły oferty i umów się na konsultację z adwokatem. Skorzystaj z doradztwa prawnego i zabezpiecz swoje finanse oraz przyszłość!